Havregrøt ala Helsefrøken- en sunn frokostklassiker!

Det er mange som spiser havregrøt til frokost hver dag, og det er ganske lurt! For havregryn inneholder masse energi og næringsstoffer som er bra for oss. I tillegg er det mye fiber i havregryn, og man holder seg akkurat passe god og mett lenge! Havregrøt passer også ypperlig for barna å lage selv etter skoletid, så hvorfor ikke la barna lære seg å lage havregrøt helt selv? Se og lær på MatStart.

Her har vi valgt å dele to oppskrifter på havregrøt; en varm og en kald. Aldri forsøkt kald havregrøt tidligere? En såkalt kjøleskapsgrøt? Mange har liten tid om morgen og kanskje ikke tid til å prioritere grøtkoking? Da bør du prøve ut denne grøten. Kjøleskapsgrøt er sunt, godt og utrolig enkelt. Den er ferdig etter 4-6 timer i kjøleskpet. Perfekt som frokost da du kan klargjøre den kvelden i forveien.


Havregrøt ala Helsefrøken:

2 dl havregryn

3 dl melk (jeg bruker alltid mandelmelk for den gir en ekstra god smak, men vanlig melk fungerer også helt fint)

2 dl vann

Ha havregryn, mandelmelk, vann og salt i en kjele. Kok opp, la småkoke i 7 minutter ca. Bruk det du foretrekker som topping, men mine personlige favoritter er oppkuttet eple, blåbær, bringebær, kuttede mandler, rosiner og kanel!

Kjøleskapsgrøt ala Helsefrøken

2 dl havregryn

3 dl mandelmelk (eller vanlig melk)

1 dl yoghurt (min personlige favoritt er Alpro Go On med pasjonsfrukt, men vanlig yoghurt fungerer også helt fint)

Ingrediensene blandes godt sammen i en bolle (eller rett over i serveringsglass så letter du enda mer på arbeidet til dagen etter) og står natten over i kjøleskapet. På morgen tar du glasset ut av kjøleskapet og tilsetter friske bær, mandler, eplebiter eller det du måtte ønske.


Havre er en av de sunneste kornsortene vi har. Det er i tillegg lettvint å lage god mat med, og dessuten velsmakende og billig. Så ja – du kan trygt spise mer havre!