En litt sunnere dessert

Banan ispinner ♥

En kjempegod dessert eller snacks når du kommer hjem fra skolen, på vei til trening eller når du bare har lyst på noe godt. Sistnevnte blir det mye av, så da er det godt det finnes sunne alternativer. Morsomt å lage er de også! Selve ispinnene tar ikke så lang tid å lage, men de bør ligge i fryseren i ca. 1-2 timer for å bli til is. Lager du mange, kan du oppbevare dem i en lufttett boks i fryseren. Her har vi laget dem med havregryn, men du kan også lage helgevarianter og toppe dem med andre ting som hakkede nøtter, knuste oreokjeks eller kakestrø. Her er det bare fantasien som setter grenser!

Du trenger:

  • 2 stk bananer
  • 4 ispinner
  • 1 beger yoghurt
  • 4 ss havregryn

 

Skrell bananene og del de i to. Stikk ispinner inn i de halve bananene. Mål opp havregryn og ha det på en tallerken eller i en skål. Ha yoghurt i en skål. Bruk teskjeen til å skrape ut alt fra begeret. Sett frem en tallerken med bakepapir i nærheten. Start med å dyppe en bananbit i yoghurt. Rull så bananbiten i havreblandingen, slik at den dekkes.  Legg bananbiten på tallerkenen med bakepapir og gjør det samme med resten av bananbitene. Sett tallerkenen med bananbitene i fryseren i ca. 1-2 timer.